Sider

fredag den 9. januar 2015

Blandet start på 2015

Så skriver vi 2015 og det har ikke startet specielt godt, udover en masse fisketid som jo altid er lækkert. "En dårlig dag på søen er bedre end en god dag på jobbet".

Har været afsted efter geddemadammerne tre gange, desværre uden noget nævneværdigt resultat. Den første tur startede ellers rigtig godt med en sø, som lå helt blank, der er nogetjeg aldrig bliver træt af at opleve og fiske i. Det kan diskuteres om det er godt eller dårligt for fiskeriet, ude på kysten er ikke en fordel og ørrederne bliver sky og utrolig svære at få i tale mens gedderne virker til at være ligeglade. Flere gange i sommers med høj sol, 25 grader og ingen vind har jeg været med til at fange og nette flere store gedder.

Denne tur startede et par dage før med at hente lidt skaller og et enkelt godt kast med kastenettet,  som nedenstående kan gøre det til en nem leg hurtigt at fange 30-50 skaller..


Turen bød dog ikke på nogen rigtig store gedder, Jonas og jeg nåede op på 18 gedder, hvor han stod for de to største på 7,1 og 7,9 den sidste var hele 110 cm lang, så den kunne snild have været et par kg tungere. Ud af 12 hug missede jeg denne gang kun 3 hug som er en forbedring fra sidste tur hvor jeg missede op imod 50%. Fiskeriet var sådan set ganske godt og fangede de første 5 gedder, på forfang uden noget tingtangel på. Jonas måtte afkroge den ene gedder efter den anden uden selv at fange noget, men så fik gedderne pludselig smag for hans forfang med perler, blades og hvad der ellers pyntede hans forfang i modsætning til mine standard forfang, og nu var det min tur til at afkroge den ene gedde efter den anden uden at fange noget... En hyggelig dag, hvor der blev fisket fra morgen til aften, desværre uden den helt store gedde til følge. En mærkelig tendens ved denne sæsons vinterfiskeri er at stimerne med småfisk på ingen måde er til at finde, om det er i søens dybeste huller eller langs skrænterne er de ikke til at opstøve. Da jeg fiskede i oktober og lidt af november var de ikke over det hele, men nemme at lokaliserer, hvor de er svømmet hen, er over min ferskvandbiologiske forstand, men helt lavt vand og å-tilløbene er nogen af de få steder jeg ikke har søgt efter dem..



Jeg havde op til denne tur gået i tænkeboks for hvor mit grej og setup kunne forbedres, så jeg ikke oplevede at misse hvert 2. hug..  Lagde et spørgsmål op på et geddeforum på facebook sidste år omkring januar, hvor jeg beklagede mig over jeg havde svært ved at kroge gedderne når de tog mine skaller. Forklarede jeg fiskede med 20-80 gram stænger, 10-15 meters leader af 0,40 flouro carbon, og Owners 41BC kroge. Fik masser af nyttige inputs i form af at bruge kraftigere stænger, skifte kroge til Owners ST 36BC-kroge og give hurtigere modhug, og kroge skallerne yderligt, så de nemmere slipper deres tag, eller fiske med et Twinex-rig. Jeg har løbende skiftet over til lidt kraftigere stænger og skiftet krogene, imens Twinex-rigget engang i mellem også bliver brugt.
Jeg har dog ved flere lejligheder oplevet, at jeg stadig ikke har formået at kroge og lande alle fisk, som nok også er utopi. Der skal jo også være lidt udfordring i fiskeriet, ellers ryger lidt af det sjove ved det.
Jeg nåede frem til den konklusion, at de 10-15 meter Fluoro carbon(FC) måske egentlig ikke var nødvendigt. Jeg startede med at fiske med dette af den grund, at jeg måske ville have en fordel med mere usynlig line ned til skallen, ville have nemmere ved at overliste de sky gedder.
Men dagen før fisketuren, tog jeg de 15 meter leader ud på hjulet og der er meget elastik i 15 meter FC line og det hænger ikke så godt sammen med at gedder er hårde at sætte kroge i pga deres hårde kæbeparti. Så væk med det og hovedlinen fiskede nu direkte ned til de 2 meter forfang jeg fisker med.
Jeg mener det virkede og de tre hug jeg missede var på bunstangen. Missede ikke en eneste af de gedder på huggede på paravanestængerne, som er klart dem jeg har haft de største problemer med at kroge fiskene på. Om større gedder har været forbi og kigge på skallen og set linen eller andet, kan et water-wolf kamera måske hjælpe med, men lige i øjeblikket må det forblive i det uvisse..

Dagen efter havde vejrguderne lovet lidt mere vind, men ramt af fiskefeber skulle jeg ud igen. Det blev dog ikke en tur jeg vil huske for andet end en virkelig hårdt fightende gedde, som jeg indtil jeg så den troede var en del større. Vægten sneg sig op på 6,2 kg, og den fik lov at få et billed sammen med mig.

Jeg sejlede relativt hurtigt mod land igen, da vinden tog til og jævnligt regnvejr gjorde det knap så hyggeligt som dagen før. Nåede op på 6 mindre gedder, og brugte de sidste 45 min på kun at lede efter stimer, uden held...

På vej hjem fik jeg mig selv overtalt til at prøve igen i morgen. Dog i en anden privat mindre sø, hvor rygterne om få, men store gedder havde forbigået mit øre. Søen måler ca 1 km x 400 meter, så er rimelig overkommelig.
Vejret var på denne 3. fiskedag i træk var helt suverænt, med en flot blå himmel og sol og i læ var det nærmest forårsagtigt..


Båden blev gjort klar til madammetid, og afsted ud på søen strøg jeg og den.


Rygterne om få gedder passede i hvert fald, for efter at have trukket rundt med 5 stænger loaded med skaller i 6 timer på kryds og tværs af denne relativt lille sø, uden at have set skyggen af gedder begyndte jeg at tvivle om gedderne overhovedet spiste skaller i denne sø eller var til stede..
 Da jeg endelig fik et hug og kunne afkroge en 3-kgs gedde besluttede jeg mig for at "stoppe på toppen" og pakke sammen.




Tre dages jagt efter storgedden var slut og et yderst magert resultat til følge, min fiskefeber er dog sjældent set i bedre form, så gedderne skal ikke føle sig for sikre. De næste mange dage bliver det desværre  ikke bådvejr så en velfortjent pause sniger sig ind i min hverdag, så kæresten og skolen kan igen få lidt opmærksomhed.. Det bare ikke helt det samme vel...?. :)

Godt nytår og ses derude!

/Anders Palle


Ingen kommentarer:

Send en kommentar