Sider

tirsdag den 20. januar 2015

Forlænget fiskeweekend med over 50 gedder

Har igen været ude med fiskestangen og det er blevet til 3 gode ture på godt og ondt. Er virkelig i fiskeflow for tiden og udnytter næsten hver en mulighed for at komme afsted for tiden. "Desværre" er kæresten kommet på højkant igen med sit knæ efter operation, så hun er startet på arbejde og da det ligger i Nykøbing Sj. har nok en meget god grund til at gøre brug af bilen..
Så det jo godt man har ligesindede fiske-entusiaster som gider have en med på slæb. Mikkel og jeg satte båden i Stege havn i lørdags og strøg ind i noret med en noget trist bemærkning fra en anden båd, som sagde de kun havde fanget 1 fisk dagen før og tankerne om en sløj fiskedag var lige hurtigt oppe og vende. Det skulle dog blive en hæderlig dag, især for Mikkel. Fiskeriet var ikke specielt godt så efter 1½ time sejlede vi mod havnen får at prøve at se om der stod nogle gedder derinde. Hell Puppy bliver udskiftet med Illex dexter shad og relativt hurtigt fik Mikkel en flot gedde på 7,2 kg og flere plus 5'ere var oppe og vende i båden inden vi prøvede noret igen. Det blev igen til et par fisk, men med et gennemsnit på 5,5 kg inde i havnen søgte vi igen derind inden vi tog hjem og Mikkel fandt virkelig metoden og dybden, så i alt nåede han op på 15 og jeg selv på 8.  Dagen løb op i 23 gedder med 8 over 5 kg.
Dagens storfanger var Illex Dexter
shads i hvid, pike og roach.

Dagen efter slog jeg nogle timer ihjel ved en mindre sø, hvor 4 stænger røg i vandet med sild og og levende skaller. Turen gav en mindre gedde på omkring 3 kg, ellers skete der ikke det store i forhold til at fange noget.




Der skete dog noget som jeg ikke har oplevet før i min tid som lystfisker som efterhånden stikker nogle år tilbage. 10 meter fra mig ligger mit flåd og det der ikke så meget nyt i, men på et tidpunkt ser jeg en skygge stå lige under det, og trækker det langsomt ind. Da det kommer tættere på kan jeg se at det er en gedde som er meget betaget af mit flåd,. Selvom jeg hiver skallen op foran den er den fuldstændig ligeglad og virker nærmest helt tam. Jeg kan stå og observere den helt tæt på og tage lidt billeder og filme.








Igår mandag skulle  der følges op på Stegeturen fra i lørdags og denne gang gjorde Anders, Mikkel  og jeg selskab. Vi startede fiskeriet ved solopgang bogstaveligt talt.
En smuk start på dagen.

Efter det gode fiskeri i havnen sidst startede vi herinde, og allerede i 2. kast kroger jeg en rigtig lækker gedde, som vel egentlig godt kunne have været tungere. 7,95 kg og 108 cm lang bliver dagens første fisk og en helt godkendt start må man sige og billedet herunder taler næsten for sig selv.

Efter sådan en start var der masser af optimisme i båden, men den holdt dog ikke længe da fiskeriet efterfølgende var decideret dødt, Anders fik en enkelt mere på 2 kg, og da 3 fluefiskere kom i deres Belly-boats og hurtigt fangede 5 gedder, og vores shads blev fuldstændig ignoreret var det for meget af det gode. Så Stege nor blev fisket igennem, men det var kun de mindre "slips" som var i hugget. 
Selvom vi nåede op på 33 gedder for dagen, var det bittert at kun en enkelt gedde kunne tillade sig at komme foran kameraet, havde håbet og troet på mere..
De store fisk kommer jo ikke af sig selv, så det bare med at klø på og hvis man bare investerer nok tid og kræfter skal den store nok komme. Så prøver lykken igen i LF-båden i Stege søndag. 
Jeg kan dog ikke helt vente til søndag med at komme ud da jeg har ferie torsdag og fredag bliver det "en større dansk sø" som skal have fornøjelse af mit og Jonas' selskab. Og med dette pr-kast på 70-80 skaller kommer vi  nok ikke til at mangle agn......
men håber da det sker :)

Ses derude!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar