Sider

onsdag den 3. september 2014

Gammel kærlighed ruster aldrig..

Så skal jeg ellers love skolen og fodbolden er gået igang. Så det ikke meget jeg har været ude og fiske, men lidt er det da blevet til. Var faktisk afsted så sent som i fredags, da min gamle ven og fiskemakker på kysten Morten gerne ville ud med sin elskede fluestang efter sine elskede havørreder.
Lidt et fiskeri jeg har lagt bag mig, men gammel kærlighed ruster aldrig som man siger. Vi kørte tidligt morgen mod Sejerø bugten efter at køre forkert hele to gange kunne vi kigge ud på fine forhold med jævn gang i vandet og vekslende skydække så på med gennemløberen og så ellers bare afsted med den.. Vandet kogte nærmest af småfisk og jævnligt sprang mindre fisk fri af vandet, der gik da heller ikke længe før jeg måtte afkroge en fin lille havørred på 25 cm og dem skulle jeg befri masser af denne dag. tror jeg nåede op på 15 stykker i løbet af de par timer vi var ved vandet. 
Større fisk var der dog også og lige omkring strømskiftet fik jeg et hårdt hug og 20 meter ude viste en flot havørred sig, flere krumspring blev praktiseret for at undslippe min enkelkrog men lige lidt hjalp det. Dagens første over målet måtte lade livet. Det blev til en enkel mere over de 40 cm og en fin hornfisk blev også offer for min fryser derhjemme. Morten hev også en fin fisk til hans aftensmad, så alt i alt en fornem tur ved den lækre natur ved sjællands vestkyst.











Ellers har jeg også igen været på Tissø som blev lidt af en ambivalent tur for nogen... Men afsted kørte jeg og Mark Leth en lyn hurtig fløj fra FC Roskilde ned til den lokale sø for at tømme skallerusserne da dagens tur skulle være en dørgetur med skaller efter båden, skallerne var dog ikke helt klar på den ide, da der kun var en lille håndfuld skaller i russerne, så må kørte forbi fiskehandleren og købte nogle sild med og så havde vi da ca 10-15 agn. Havde selvfølgelig og jerkstangen og min gennemtyggede Peacock Bass Hell Puppy med. 
Fik klargjort båden og sejlet ud på den store sø og besluttede idag at sejle til højre da vinden var i vest og allerede tidligt på dagen blæste med 5-6 m/sek som besværligegjorde det lidt, men ud kom skallerne og sildene og så var det ellers bare at snakke fodbold og prøve at overbevise Mark om at Roskilde KFUM er den bedste klub i Roskilde.. Der var desværre lidt for god tid til at snakke i, for der skete ikke så meget selvom vi så store skallestimer på loddet. Det er dog ikke altid i stimerne gedderne skal findes, og denne gang skulle de findes 100 meter derfra inde på kun 1-2 meter vand. For pludselig har vi dobbelthug og så der ellers panik i båden, for samtidig sejler vi ind over et grødebælte som lå tilpas under underfladen at jeg ikke havde set det. Men ind kom de to gedder på beskedne 2-3 kg, men så var vi gang og havde da lokaliseret nogle fisk. I sommers fangede jeg men især min makker Mikkel nogle flotte gedder på 10,11 og 12 kg omkring grøden, så tog min jerkstangfrem og nåede at kaste ganske få gange, før den blev stoppet af en god gedde!
Den kommer mærkeligt hurtigt ind og ligger sig på siden langs båden og den er et pænt stykke over meteren, den har Puppyen på tværs inde i gabet og kæmpe gab, så vurdere den til over 11-12 kg... Jeg beordre Mark til hutigt at tage nettet og den glider fint i nettet, men nettet bliver løftet for langsomt op og den måske nye PR-gedde, aner uråd og hamre en meter op i luften ud af nettet. Det hele går meget stærkt og pludselig er gedden væk og jeg står måbende tilbage... SATANS!!!
Det var noget lort, for ville rigtig gerne have haft den fisk, men væk var den og livet går jo videre og er sikker på jeg nok skal i løbet af vinteren skal komme kontakt med en ny stor fisk. 
Vi sejlede igen rundt i området og gedderne var i fint huggehumør på de levende eller døde agn, men jerkfiskeriet døde helt ud efter mødet med madammen. 
Mark kroger en god fisk og en underholdende fight kan tage sin start, hvor mark både var nede bag i båden og oppe foran da gedden svømmede rundt om og nedenunder båden flere gange og da den kom til syne var jeg klar med nettet og viste Mark hvordan man lander en stor gedde, for da den først var gledet i netrammen slap den ikke ud.
Det var hans første tur på Tissø og hans første tur i mange år, men derfor skal han da ikke snydes for en flot gedde på over 10 kg!! En lækker sag på 10,2 kg til den glade fanger af sin PR.


På søndag skal jeg afsted igen efter gedderne, selvom den lækre sensommer med temperature over 20 grader indbyder til karpefiskeri. I stedet kører jeg lidt fodring og satser på en tur længere fremme i kalenderen. 
Siden sidst bloggen nået op over 1000 besøgende og håber det vidner om at nogen derude har en god oplevelse med hvad jeg skriver her på siden. 
Modtager gerne ris eller ros på anderspalle@hotmail.com, og hvis der er nogen som kan hjælpe med lay-out af denne side hører jeg gerne fra jer, da jeg godt kunne tænke mig at optimere den lidt, men er ikke særlig kompetent hvad sådan noget angår så har ikke fået gjort noget ved det.

Men ellers er der bare at sige at jeg vender tilbage i næste uge om turen på søndag.

Ses derude!

 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar