Sider

fredag den 31. oktober 2014

Stille vand, før pr-storm

Alarmen på telefonen ringede klokken 0500 og jeg hoppede i tøjet og fik spist lidt morgenmad. Bilen havde jeg pakket aftenen for inden, manglede kun at fylde agntønden op og ud i bilen. Ude på altanen, svømmede skallerne roligt rundt og havde nok ikke den fjerneste ide om hvad de skulle på af eventyr idag.
ikke alle skaller kom med,
men de resterende skal nok
 få deres chance.
Valgte lidt forskellige størrelser, så gedderne senere havde lidt at vælge imellem både til morgenmad og frokost. Efter sidste tur turde jeg ikke tage for lidt med, så ca 50 røg i tønden og ud i bilen og jeg fik samlet Anders op som skulle med på sin første tur efter gedder, hvor det var skaller som skulle bades. Og så gik turen ellers mod storgeddevandet.

Vi ankom til søen lige som lyset brød frem, og fik hurtigt rigget båden til og en helt spejlblank overflade kom os i møde, da vi langsomt og lydløst gled ud mod søens forhåbentligt sultne gedder.
En smuk smuk morgen som næsten ville blive bedre hvis gedderne var i stødet, det må man sige de var. For efter at have søsat den blot anden stang og fisket i to minutter, blev skallen for enden af den første stang, taget brutalt i en stor hvirvel og dagens første fight kunne tage form. Gedden kæmpede godt for sit liv, og min nye Savagear mpp stang, som er købt som paravanestænger klarede det glimrende. Dagens første gedde lå på flotte 8 kg ligesom sidste tur var det jo en fornem start.
Ren terapi for sjælen...
  Herfra gik der ikke længe mellem gedderne kom op forbi båden og på den første time havde vi 8 oppe og vende og en håndfuld mistet.  Omkring kl 10 da solen kom rigtig frem og fik fjernet den sidste tåge, blev fiskeriet mere menneskeligt og jeg valgte at søsætte de sidste to stænger så vi nu fiskede med 7. Morgenstundens gode fiskeri gjorde det overflødigt at fiske mere end 5.
Nu begyndte bundstængerne at producere masser af hug, og flere gange nåede skallen ikke at fiske mere end 10-20 sekunder før en gedder havde klappet tænderne omkring den, og ofte kunne vi se gedderne hugge på ekkolodet kort inden stangen krummede sammen. Mega lirens.

Anders med fish on....
En gedde går op og tager skallen,
der fisker 5 meter under båden.

På grund af arbejde måtte vi desværre vende båden og begynde at sejle mod havn ved 12'tiden og Anders, som havde mistet noget der godt kunne ligne en god fisk, ville gerne ind over området igen og det  skulle lige have en chance mere. Så fandt sporet på kortplotteren og da jeg lige havde afkroget en fin gedde mere, var det Anders' tur til at tage næste hug, og hvilket et. Bådens mindste hjul et ældre shimano 3000, med en charmende bremse lyd, går pludseligt igang og med bådens fremdrift samtidig får det spolen til at snurre i vanvittig høj fart. Anders får sat de 3 små syle spidse str 6 kroge i gedden og stangen bøjer tungt sammen og vidner om en gedde i en tungere ende. Anders lader dog til at have godt styr på det og selvom den er yderligt kroget, glider en flot lang madamme i nettet og en ny pr til Anders var indiskutabelt. 11,1 og 115 cm og en glad fanger ender med at være resultatet på en rigtig god fisketur hvor vejret virkelig var med til at gøre det til en lækker oplevelse, specielt for Anders som på sin første skalletur fik en ny pr.

Anders flotte PR-gedde på 11,1 og 115 cm

Ca 25 gedder blev det til på 6 timer og en anelse for mange mistet, specielt på paravanestængerne havde vi lidt problemer med at sætte krogene, det må der trænes lidt på i morgen, hvor jeg skal afsted igen, hvor jagten forsætter på den helt store krokodille.